GARY NEVILLE: "ATMOSFÉRA NA STADIÓNECH KLESÁ"
Gary Neville kritizuje Barclays Premier League za předražené vstupné, kvůli kterému tribuny postrádají mladou a živou krev. Problematika s klesající atmosférou je již delší čas jedním z hlavním témat Anglického fotbalu, ovšem druhou věcí je, jak tyto problémy vyřešit? Pokles aktivity fanoušků pociťuje i Manchester United na Old Trafford. Proto klub hledá nové možnosti a snaží se vyjít svým příznivcům vstříc alespoň tím, že vyhradila zónu pro zpívající fanoušky a otestoval její účinek. To je však stále málo a bývalý obránce Rudých ďáblů má jasno v tom, co negativně ovlivňuje atmosféru na mnohých Anglických stadiónech v Barclays Premier League.
Když ještě manažér André Villas-Boas působil na lavičce Spurs, zařadil se k dalším koučům, kteří vyjádřili svou nespokojenost s atmésférou na stadiónech. Villas-Boas rozčeřil vody, když si stěžoval na "obtížnou atmosféru bez žádné podpory" na White Hart Lane poté, co Tottenham loni v řijnu těsně porazil Hull City 1:0. Abych byl upřímný, podobnými komentáři by se dala situace označit i na spoustě dalších stadiónech. Myslím, že manažér Spurs dostal opět na světlo problém, který je stejně tak důležitý jako touha nalézat daleko více Anglických fotbalistů a trenérů. Řešení je však v nedohlednu, jelikož faktorů, které nepříznivě ovlivňují vývoj Anglické kopané, je celá řada.
Barclays Premier League poskytuje báječnou kvalitu a vzrušení, proto Barclays Premier League ostatně sledují milióny lidí kolem světa. Ale už i my začínáme vnímat rozdíly fanouškovských základen a závidět jiným ligám hluk a vášeň, která se line z tribun. Důvodů proč tomu tak je, je několik a na toto téma se výjadřil Gary Neville.
"Hrozně moc chci, abychom atmosféru udrželi – ale musíme si nejprve uvědomit problémy. Zcela jednoduše věta 'Jsme Barclays Premier League a máme nejlepší atmosféru' je už klišé. Ve skutečnosti je to na některých stadiónech minulostí. Zajímavé srovnání je podle mě průzkum ze sedmdesátých let, který ukázal, že průměrný věk fanouška Manchesteru United na Stetford Endu byl tehdy 17 let. Do dnešního dne spadlo procentuální číslo fanouška pod 16 let z 22 na pouhých 9 procent. Průměr dnešního diváka je 41 let. "
"A to je hlavní příčina toho, proč se zmenšuje hluk na stadiónech, stejně tak jako zrušení míst pro stání. Jako teenager jste nesvázaní a plní nadšení, což ve 40 nebo 50 letech neplatí. Jako 17-letý se méně vzdáváte, ať už se stane cokoliv. Je ve vás energie a nadšení. Jako 41-letý jste již pragmatik, realista nebo dokonce cynik, když se nedaří. "
"Stejně jako kluby a národní tým potřebují mladé hráče kvůli čerstvé krvi, tak i fanoušci potřebují mladou generaci, která udrží atmosféru na stadiónech. Ale jsme v zemi, kde mladí lidé mají problémy získat peníze na bydlení nebo na univerzitu. Jak si pak můžou dovolit předražené permanentky? Je to opravdu hanba. Musíme si také uvědomit, jaká změna nastala u očekávání fanoušků, kteří platí velké peníze. "
"Když jste na stadiónu, výsledek je všechno. Ale popravdě teď jde o víc. Průměrný fanoušek, který měl ve zvyku povzbuzovat a burácet, dokud tým nevyhrál, teď chce hlavně góly, zábavu, tempo a situace, které je zvednou ze sedadel. Když byly ceny nižší, fanoušci to všechno celé lépe snášeli, protože podporovali svůj tým a šlo o jejich duši a jejich identitu. Lidé platící 70 liber za lístek požadují za takové peníze více. Fanoušek je již spotřebitel, který požaduje vrácení svých peněz. Takový člověk, chce jít na zápas se skvělou atmosférou. Ale kam se vytratila ta podstata, že fanoušci musejí tu atmosféru sami vytvořit? "
"Zvýšené ceny také znamenají, že mladí ztrácejí inspiraci ze špičkového fotbalu. To bylo přitom běžné. Když jsem fotbal sledoval, dost jsem se ze zápasů naučil. Máme v FA komisi, která hledá možnosti, jak zlepšovat fotbalisty. Jako mladík máte tři cesty, jak se zlepšit: hrát a učit se v praxi, sledovat fotbal a vzdělávat se a inspirovat se. "
"Na Old Trafford jsem se poprvé dostal v pěti letech, postavili jsme se v jedenáct hodin do fronty a celý den byl kouzelný. Sledovat top hráče z tribuny mi zvýšily šance stát se profesionálním fotbalistou. Nechci, aby o to děti přišly. Pokud budou raději chodit do zábavných center nebo do kina, ztratíme další vlnu fotbalistů. Rozpoznat problém je jedna věc, těžší je najít řešení. Ale jsou tu věci, které můžeme zkusit. "
"Byl jsem na zápase United s Realem Sociedad, kdy se testovaly zpívající zóny pro fanoušky. Jsou kluby, které pomáhají při cestování na venkovní zápas a nabízejí levnější lístky. Rád bych viděl, aby si to fanoušci mohli dovolit. V Německu je 10% lístku prodáno na venkovní zápas. Nedávno byla při zápase Anglie s Polskem atmosféra elektrizující. Ano, šlo o důležitý zápas, ale hluční fanoušci Polska ještě zvýšili tento zážitek, byť jsem měl obavy. "
"Zápasy FA Cupu – kde návštěvy klesají – mohou mít lepší atmosféru než některé Ligové zápasy, protože oba tábory fanoušků mají lístky za dobré ceny. Fanoušci na venkovních zápasech jsou duší fotbalového klubu, kteří vás následují za každých okolností. Měli bychom jim pomáhat a ne jim to ztěžovat nebo dokonce zakazovat. "
"Myslím, že i hráči by mohli fanouškům pomáhat. A tím nemyslím, aby líbali znak klubu. Ale jednoduché věci, jako když Leighton Baines šel kopat roh za Anglii a zatleskal zároveň fanouškům. Hned mu na to odpověděli. "
"Fanoušci potřebují vidět od hráčů, že na ně myslí a že potřebují podporu. Vidíme v Barclays Premier League dostatečné propojení fotbalistů s fanoušky? Viděl jsem stovky zápasů, které jsem i okomentoval za poslední léta, ale žádná atmosféra nebyla taková, jako když Dortmund porazil Real 4:1 v Lize Mistrů (Champions League). I když by se dalo říct, že šlo o památný a důležitý zápas, šlo z toho cítit ještě mnohem víc. Vidět hráče Dortmundu po zápase sedět na hřišti, aby uctili své fanoušky, ve vás vyvolalo pocit, že jsou fotbalisté i fanoušci vzájemně propojeni a tvoří jeden pevný celek. "
"Vím, že je Německý model oslavovaný, a je to tak správně, když si uvědomíte, že v Dortmundu koupíte lístek za 12-15 liber na stání, abyste viděli jeden z nejlepších týmů světa. Ta cena je správná a pomáhá fanouškům, aby byli součástí týmu. Něco podobného bychom měli mít také v Anglii. "
ZDROJ: DEVILPAGE.CZ